Jesteś tutaj: Home » AKTUALNOŚCI » Regiony » Chmielnicki » Polsko-ukraińskie dialogi muzyczne

Polsko-ukraińskie dialogi muzyczne

XX wiek był najbardziej postępowy z punktu widzenia rozwoju nauki i techniki. Jednocześnie to stulecie przyniosło najwięcej okrucieństwa i zła przez niezliczoną ilość wojen i katastrof, które doprowadziły do głębokiego kulturalnego i duchowego kryzysu. Przedstawiciele świata muzyki odreagowali natychmiastowo, tworząc nowe kierunki awangardowe, w których tradycyjność zmieniono na nowatorstwo.

18 marca w Chmielnickiej Obwodowej Filharmonii polscy i ukraińscy artyści spróbowali przybliżyć oryginalną twórczość nowoczesnych kompozytorów szerokiemu gronu publiczności. Niektóre dzieła polskich kompozytorów zabrzmiały na terenie Ukrainy po raz pierwszy.

Razem z orkiestrą kameralną filharmonii chmielnickiej w dawnym Płoskirowie pojawił się lwowski pianista Jożef Jermiń oraz dyrygent – Polak Roman Rewakowicz.

Rewakowicz od wielu lat promuje na Ukrainie polską muzykę i ukraińską w Polsce. Dzięki jego staraniom w Warszawie corocznie odbywają się „Dni ukraińskiej muzyki” a polski dyrygent jest założycielem i prezesem funduszu „Pro musica viva” i jednym z fundatorów lwowskiego festiwalu muzyki współczesnej „Kontrasty”.

Rozpoczął się koncert „Polsko-ukraińskie dialogi muzyczne” z utworów Grażyny Bacewicz, następnie zabrzmiała „Serenada dla smyczków” z 1978 roku autorstwa Walentyna Sylwestrowa. Muzyka tego kompozytora jest przepełniona wszystkimi „muzycznymi nurtami” XX wieku i każdego razy zachwyca uważnego słuchacza niespodziewanymi momentami.

Następnie na scenie pojawił się zasłużony dla Kultury Ukraińskiej Jożef Jermiń, laureat Fryderyka, znany interpretator muzyki XX wieku. W aranżacji Jerminia można było posłuchać utwory legendy współczesnej muzyki akademickiej – Polaka Henryka Mikołaja Góreckiego – koncert dla czembalo i orkiestry smyczkowej. Z jednej strony ta muzyka nie przypomina klasycznych motywów Chopina czy Zarębskiego a z drugiej – może zaciekawić młodszych słuchaczy, nie interesujących się „tradycyjną” klasyką. Dla takich właśnie, nie poświęconych w kanony sztuki, zabrzmiał „Koncert dla fortepiano z orkiestrą №1” Igora Szczerbakowa kijowskiego kompozytora, organizatora projektu „Międzynarodowy Forum Młodych”.

Po „Dyptyku dla smyczków” Mirosława Skoryka słuchacze zanurzyli się w świat muzyki Wojciecha Killara, którego razem z Pendereckim i Góreckim można uważać za „awangardzistę” polskiej muzyki, chociaż pewna część jego utworów mieści się w ramkach tradycyjnej klasyki. „Orawa” Killara zakończyła program muzyczny „Polsko-ukraińskich dialogów”. Organizatorzy projektu, między innymi Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Polski postarali się by ukraińscy słuchacze mieli możliwość porównać polską i ukraińską muzykę, która w większości korzeniami sięga tych samych źródeł. Podobne koncerty odbyły się także w Kamieńcu Podolskim i Żytomierzu.

FM, bwp

 

Zdjęcia z muzycznej imprezy w Chmienickim

{morfeo 536}

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

code