Jesteś tutaj: Home » AKTUALNOŚCI » Regiony » Chmielnicki » Listy do redakcji. Szlakiem polskiej historii

Listy do redakcji. Szlakiem polskiej historii

Poznawanie języka, literatury i kultury polskiej rozpoczęliśmy jeszcze w piątej klasie. Na lekcjach oraz zajęciach pozaszkolnych słuchaliśmy o polskim orężu w bitwach pod Chocimem i Kamieńcem Podolskim, potem pojechaliśmy tam na wycieczkę, poznając po kolei Lwów, Łuck i miasta na terenie dzisiejszej Polski.

Nasze podróże wzbudziły przekonanie, że polska i ukraińska kultury mają wiele wspólnego. Nas, młodzież szkolną, fascynują wszystkie cuda świata, także, te, które znajdują się nie tak wcale daleko od ukraińskich granic. Marzymy, żeby chociaż krajem oka zobaczyć stary Kraków, który tak bardzo przypomina nam Lwów, przejść się zatłoczonymi uliczkami Warszawy albo zobaczyć piękno Zofiówki, parku, znajdującego się w Humaniu.

O Humaniu pamiętamy z lekcji historii, które mieliśmy w 7 klasie. Uczono nas, że polski ziemianin Stanisław Szczęsny Potocki podarował kiedyś w prezencie swojej pięknej żonie park, który nazwał na jej cześć „Zofiówką”.

Na początku czerwca nasze marzenie zostało zrealizowane. 8 czerwca wyruszyliśmy śladem polskiej historii i znaleźliśmy się w pięknym parku – prawdziwej perełce sztuki krajobrazowej. Malownicze pejzaże Zofiówki, egzotyczne rośliny, piękne figury, groty, ręcznie stworzone strumyki, kaskady, fontanny, jaskinie, ogromne głazy – to wszystko powala na kolana dzięki swojemu pięknu i niepowtarzalnemu urokowi.

Jadąc do Humania zobaczyliśmy także słynną winnicką fontannę – muzyka i show laserowe, tańczące na wodzie kolorowe płomyki – takie podróże zapamiętujemy na zawsze.

Do domów wróciliśmy szczęśliwi i pełni wrażeń. Nowi przyjaciele i przygody, wesołe piosenki polskie i ukraińskie, my – uczniowie Szkoły Nr 4 w Sławucie, Szkoły Nr2 w Netiszynie oraz Berezdowskiego zakładu wychowawczego dziękujemy serdecznie za opiekę i troskę naszym nauczycielom Oksanie Kyryczenko, Wandzie Szatkowskiej oraz Emilii Rybickiej.

W imieniu wszystkich członków wyjazdu dziękujemy także KG RP w Winnicy oraz konsulowi Przemysławowi Szymańskiemu za możliwość zwiedzić krańce Kresów I RP.

J. Poliszczuk, uczennica szkoły w Berezdowie, J. Szatkowska, uczennica Szkoły Nr 2 w Netiszynie raz W. Kyryczenko, uczennica Szkoły Nr 4 w Sławucie, 22.06.17 r.